میلگرد بستر چیست


میلگرد بستر چیست

میلگرد بستر چیست برای مقاوم سازی سازه‌ ها از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود، یکی از این روش‌ها استفاده از آرماتور و میلگرد بستر است. آرماتور اتصال بستر برای بهبود عملکرد ساختار دیوارهای بنایی شده یا ایجاد مقاومت اضافی در برابر بارهای جانبی (مثلا: باد، طوفان، زلزله) استفاده می شود. میلگرد بستر همچنین برای کاهش خطر ترک خوردن در غلظت تنش در اطراف دهانه ها یا در نتیجه حرکت، از جمله کنترل انقباض، استفاده می‌شود‌.میلگرد بستر از یک جفت مفتول طولی تغییر شکل یافته، که مفتول های عرضی به صورت نردبانی یا خرپایی به آن جوش شده اند، تشکیل شده و در ابعاد مناسب برای قرارگیری در درزهای ملات بین ردیف های واحد بنایی نصب می شود.

آلپرت ضایعات بهترین خریدار ضایعات در تهران

با بررسی منابع بین المللی، تاریخچه استفاده از میلگرد بستر به سال ۱۸۱۳ میلادی در اروپا بر می گردد و از حدود هفتاد سال پیش دارای آیین نامه بین المللی و معتبر در آمریکا بوده و در حال حاضر نیز در بسیاری از کشورهای اروپایی، استرالیا، هند، کانادا و نیوزلند دارای آیین نامه ملی می باشد

ویژگی میلگرد بستر

  • از جنس مفتول بوده.
  • به صورت آج دار است.
  • ضخامت 4 میلی متری دارد.
  • ضد زنگ می باشد.
  • ضد فرسایش و بسیار مستحکم است.

روش استفاده از میلگرد بستر به صورت افقی

روش استفاده از  میلگرد بستر به صورت افقی نیاز باشد، ابتدا باید با استفاده از کلاف میلگرد، با قطر 4 یا 6 میلیمتر شکلی به صورت نردبان یا خرپا تولید کنیم. عرض میلگرد بستر مطابق با عرض دیوار باید تنظیم شود. با در نظر گرفتن اینکه میلگرد بستر بایستی کاملا در ملات پنهان گردد معمولا عرض میلگرد بستر را دو تا سه سانت کمتر از ضخامت دیوار در نظر میگیریم. اگردر گوشه های دیوار از مصالح وادار نظیر تیرآهن، میلگرد و … استفاده شده میتوان میلگرد بستر را از طریق جوشکاری به وادار متصل نمود. برای عملیات جوشکاری میلگرد بستر به وادار از دو آیتم گیره و قلاب نیز استفاده میکنند و در شرایطی که در گوشه های دیوار وادار وجود ندارد میتوان میلگرد بستر را در دو ضلع دیوار بهم متصل نمود.

روش استفاده از میلگرد بستر به صورت عمودی

روش استفاده از  میلگرد بستر به صورت عمودی مدنظر باشد، در فرآیند چیدمان بلوک ها بروی یکدیگر  فضای خالی ایجاد شده به صورت عمودی میلگردها را قرار داده و با استفاده از میلگرد بستر عمودی آن ها را فیکس می نمایند. به این دیوار ها CMU یا به عبارتی Concrete Masonry Unit گفته می شود.

چرا از میلگرد بستر استفاده میشود؟

چرا از میلگرد بستر استفاده میشود؟ میلگرد بستر با استفاده از روش جوشکاری مقاومتی تولید می‌شود. زمانی از این روش استفاده می‌شود که هدف افزایش استحکام و مسلح کردن سازه در برابر زلزله است. به طور کلی سازه‌های آجری و سفالی دارای مقاومت آنچنانی در برابر زلزله نیستند، بر همین اساس این سازه ها باید به گونه ای استحکام سازی شوند که بتوانند فشارهای احتمالی در برابر زلزله را متحمل شده و آسیب نبینند. برای ایجاد این ویژگی از میلگرد بستر استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از میلگرد بستر

مزایای استفاده از میلگرد بستر در مکان‌هایی که جداره ها پیوندی باشند ابتدا بخش مورد نظر با ملات مملوء می شود. از مزایای جذاب میلگرد بستر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیوار های متقاطع به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند.
  • امکان تعبیه به صورت عمودی وجود دارد.
  • به دوغاب بندی نیازی نیست.
  • موجب افزایش چشمگیر مقاومت دیوار می‌شود.
  • در برابر زلزله مستحکم است.
  • مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.
  • مقاومت برشی افزایش می یابد. و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *