گریتینگ چیست؟ – آشنایی با گریتینگ و کاربرد آن


گریتینگ چیست؟

گریتینگ چیست ؟ از میله یا تسمه های موازی که توسط میله های عمود به یکدیگر متصل می شوند ساخته میشود. میله ها اغلب از طریق جوشکاری متصل می شوند، با این حال، راه های دیگری برای اتصال میله ها به یکدیگر وجود دارد.راه های جایگزین برای این روش پرچ، ساختن مش و فشار هیدرولیکی است. گریتینگ جزء اصلی صنایع بوده که عمدتا در ساخت کفپوش های صنایع و کارخانجات استفاده می شود. آنها با توجه به نیازهای مشتریان تهیه می‌شوند.

گریتینگ متشکل از عناصر فلزی بوده که به صورت طولی و عرضی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و یک شبکه توری مانند را تشکیل می دهند. از جمله مشخصات گریتینگ می توان به وزن مناسب، مقاومت بالا، قیمت مناسب، اقتصادی بودن خرید، ظاهر خوب و امکان عبور هوا اشاره نمود که خرید آن را برای مشتریان به صرفه می سازد. گریتینگ را می توانید در انواع مربعی، سینوسی و مثلثی در بازار مشاهده نمایید. این صفحات حالت مشبک دارند و نوع فلزی آن از تسمه و میلگرد تهیه می شود. از جمله کاربردهای گریتینگ می توان به استفاده در سقف کاذب و پوشش کف اشاره نمود

آلپرت ضایعات بهترین خریدار ضایعات در تهران

انواع گریتینگ

انواع گرتینگ دارای انواع مختلفی می باشد گریتینگ بسته به شکل، نحوه ساخت و کاربردی که دارد به چند دسته تقسیم می‌شود که شامل:

  • گریتینگ گالوانیزه،
  • میل جوش،
  • کار سبک،
  • کار سنگین،
  • آلومینیومی،
  • ایمنی،
  • میل پرس

اما بر اساس ظاهرشان به سه دسته تقسیم میشود:

  • اسلات: سوراخ های روی محصول به صورت موازی هستند.
  • مشبک :سوراخ های روی محصول حالت مربع یا مستطیل دارند.
  • پانچ: محصول دارای سوراخ هایی دایره ای یا مربعی شکل است

و با توجه به متریال هم به دو دسته تقسیم میشود:

  • محصولات فلزی از جنس گالوانیزه، فولاد، چدن و…
  • محصولات غیر فلزی از جنس کامپوزیت، فایبرگلاس و…

گریتینگ میل جوش

گریتینگ میل جوش، رایج‌ترین گزینه برای راه پله هاست که به طور گسترده به دلیل استحکام و سهولت در نصب از آنها استفاده می شود. به طور کلی در کلیه کارخانه های صنعتی و ساختمان های تجاری استفاده می شود؛  کاربرد گریتینگ میل جوش در پیاده رو، کارخانه ها، سدهای ایمنی، سیستم تهویه و پوشش های زهکشی است. میل جوش، اقتصادی ترین محصول تولیدی فولادی است. این گریتینگ توسط فرایند الکترو فورج، با جوشکاری تسمه باربر مستطیلی (bearing bar)  و تسمه رابط (cross rod)  تولید می شود. این روش جوشکاری، بهترین روش برای اتصال این دو نوع مقطع است

گریتینگ کار سبک

گریتینگ کار سبک، مجموعه ای  از اتصالات میله های باربری است که در فواصل مختلف به تسمه های رابط متصل می شوند تا یک پنل باربری ایده آل فراهم کند. این صفحه مشبک  برای استفاده در پیاده رو و تحمل بارهای کم وزن مناسب است. این گریتینگ حداقل زمان و هزینه را برای تعمیر و نگهداری نیاز دارد. عبور آسان نور، گردش هوا از این مقطع به آسانی صورت میگیرد. از کاربرد گریتینگ کار سبک می توان به استفاده از آنها در پیاده رو،  پل و پلهای بزرگراه‌ها،  موانع ایمنی،  سیستم تهویه، کف ماشین آلات و کف نقاله ها اشاره کرد.

گریتینگ کار سنگین

گریتینگ کار سنگین معمولا شامل میله های 1/4 “و یا ضخیم تر است که دارای محدوده عمق از 1″ تا 6 ” است. البته بسته به نیاز مشتری تسمه های رابط میتواند عمیق تر باشد. این مقطع معمولا در پارکینگ، راه آهن، کامیون و اتوبوس ترمینال ها، کارخانه های صنعتی، بزرگراه ها، فرودگاه ها، مناطق بتنی بتونی، کوره های ورودی، پنجره های تهویه، سنگرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقطع با فاصله های مختلف در بازار موجود است.

گریتینگ آلومینیومی

گریتینگ آلومینیومی دارای یک سطح محکم و چندین الگو برای عبور نور و هوا است که وزن پایین، ، هزینه کم و سهولت در نصب از ویژگیهای آن است. در عین حال، ورقه های آلومینیومی مات بوده که دارای استحکام به وزن بالا، خواص غیرمغناطیسی، مقاوم در برابر خوردگی هستند. این گریتینگ دارای ظرافت خاصی است که مصرف کننده را برای استفاده از آن در مکان های عمومی ترغیب میکند.

کاربرد گریتینگ

  1. ساخت فیلتر جریان آب: یکی از کاربردهای شبکه این است که به عنوان فیلتر جریان آب یا درپوش کانال های آب مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. کف پوش پله: در پله های اضطراری، پله کارخانه ها، ساختمان سازی و… کاربرد دارد که علاوه بر استحکام موجب عبور نور نیز خواهد شد.
  3. تهویه هوا: این محصول در مکان هایی که به نور و استحکام بالایی نیاز است مانند نورگیر، پوشش ها و تهویه هوا نیز به وفور یافت می شود.
  4. کف پوش مکان های عملیاتی: در مکان هایی که عملیات ساختمانی انجام می شود و عبور و مرور روی آن زیاد است می توان از این توری استفاده کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *